Ungsbakad pestolax


image165
Ingredienser 
ca 1 kg färsk lax  (funkar också med att tina fryst, räkna med ca 150 gr per person)
4 msk pesto
olivolja
flingsalt
peppar
1 msk ströbröd

3 msk hummerfond
3 dl creme fraisch
pressad kokt potatis


Tillagning för ca 6 pers

1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Blanda creme frasich och hummerfond, låt stå och puttra på låg värme under lock i 20 min
3. Lägg laxfilén med skinnsidan nedåt i på en ugnsäker form. Salta & peppra lätt.
4.. Bred ut pesto (alt salviacreme eller tapenad) över fisken.
5. Ringla över lite extra olivolja och strö över ströbröd för att binda.
6. Låt stå i ugnen 20-25 minuter tills laxen är helt genomstekt.
7. Koka upp potatisen och pressa innan servering

Detta recept fick jag av min mamma och syster. Det super enkelt och lätt att laga, men upplevs lyxigt. Servera med pressad kokt potatis, om önskas kan man strö över pinjenötter på laxen. Peston går också att bytas ut mot salviacreme eller tapenad. Allt efter vad man är sugen på just den dagen.

Receptet serverades som huvudrätt när jag fyllde år, men även som en rätt under vår skidresa 2007.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0