Halstrad Hälleflundra med rödvin/tryffelsky och ankleverpastej

image148

Ingredienser 8 personer:

3 msk smör

1 rödlök

3 schalottenlök

2 msk kalvfond

2 msk kycklingfond

3 dl rödvin

1 dl portvin

1 tsk tryffelolja

200 gr ankleverpastej

1,6 kg Hälleflundra

4 st bakpotatis


Tillagning:

1. Hacka rödlök och schalottenlök, fräs upp i en kastrull med 2 msk smör. Tillsätt vin, portvin och fonder. Småputtra på låg värme i ca 1 timma.

2. Skala potatisen och skiva varje potatis i två skivor. Skär bort på kortändan och skärbort så att de blir platta.

3. Fräs upp potatisen så den får färg, ställ in i ugnen på 200 grader i ca 20 min.

4. Lägg ankleverpastejen i en plastpåsen blanda ihop och rulla till en avlång korv, lägg i frysen. Inför servering ska den skivas upp i 8 bitar.

5. Sila bort löken från såsen, tillsätt tryffeloljan och blanka av såsen med 1 msk smör innan servering.

6. Dela Hälleflundran i 8 lika stora fyrkantiga bitar, låt skinnet sitta kvar på ena sidan. Bräsera Hälleflundran.

7.Vid servering, lägg potatisen på en tallrik och placera fisken ovan på. Toppa med anklever. Häll vinsåsen runt upplägget och servera.


Det här receptet hittade jag på systembolaget.se. Dock har jag gjort om receptet något. Istället för äkta tryffel, har jag bytt ut mot tryffelolja. Anklevern har jag även bytt ut mot ankleverpastej, fungerar också med anklevermousse. Har även dimensionerat om fonden och bytt ut madeiravin till portvin. Till denna rätt passar det utmärkt med dessa viner:
RÖTT: Domaine Antugnac Pinot Noir, nr 97094

VITT: Beringer Stone Cellars Chardonnay, nr 6678



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0