Rice and peas med jerk chicken

image195

image196 image197
Ingredienser 6 pers
5 dl okokt ris
1 liten burk kokosmjölk ca 1,65 dl
8,5 dl vatten
2 salladslök (vårlök)
1 liten hackad Scottbonnet (eller spansk peppar)
2 msk timjanblad
3 avokado
2 dl matlagningsyoughurt
18 st körsbärstomater
salt, peppar

Jerkchicken, recept här
Ostpaket lindat med parmaskinka, repcept här

Tillagning
1. Strimla och hacka salladslöken, pepparn och plocka timjan.
2. Fräs upp salladslök, peppar (scotbonnet) och timjan i en kastrull.
3. Tillsätt kokosmjölk och vatten, koka upp.
4. Häll i riset och sänk värmen till låg/medeltemperatur. Koka i ca 10 min, stäng av plattan och låt stå och dra i ca 10 min.
5. Dela avokadon i halvor och fyll med matlagningsyoughurt, salta och peppra.
6. Kycklingen tar ca 25-30 min i ugnen. Receptet hittar du här.
7. Ostpaketet och körsbärstomaterna grillas i ugnen ca 5 min i ugnen. Receptet hittar du här.
Till denna rätt ska man självklart dricka jamaicansk öl (red stripes).
Avokadon och youghurten passar bra till för att svalka den starka kycklingen. Ostpaketet passar även bra som förrätt eller som tillbehör till torsk eller kalv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0