Pekingsoppa

image176 image177

Ingredienser 2 personer
1 kycklingfilebröst
1 dl grovhackad vitkål
1 l hönsbuljong
1 msk kinesisksoya
1 msk sesamfrö
2 msk vitvinsvinäger
1 ägg
salt, svartpeppar
vitlökspulver eller färsk pressad vitlök

Tillagning
1. Blanda ihop hönsbuljongen, strimla/hacka vitkålen och lägg allt i en gryta och koka upp under 10 min.
2. Tärna kycklingen i tärningsbitar.
3. Lägg i sesamfrö, vitlök, soya, kycklingfile, vinäger och smaksätt med salt och peppar. Låt koka i ytterligare 10 min.
4. Vispa ihop ägget och häll i precis före servering. Servera direkt.

Receptet kommer från min sambo, som lyckas göra världens godaste Pekingsoppa. Dock tror jag den är godare med färsk vitlök. Men då jag inte får äta det så bytes det ut mot vitlökspulver. Tror även man kan spicea till den med lite chili.

Ytterligare en version är att ta bort vitkålen och istället ha i champinjoner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0