Kulans coq au vin



   

Ingredienser 4 personer:
2st piri piri

1 hackad lök

10-15 st mellanstora champinjoner

1 hel kyckling

färsk Timjan
2 lagerblad

2,5 dl vatten

5 dl rött vin

1 kryddmått chilipulver

Salt

Peppar

1-2 hönsbuljongtärningar

1 matsked tomatpuré


Tillagning:

1. Stek piri piri, champinjoner och lök i smör och olivolja i 5 minuter. Salta och peppra.
2. Dela kycklingen i ben, lår, vingar, bröstfilé etc. Lägg i kycklingen och stek 5 minuter till.
3. Lägg i timjan, 1-2 hönsbuljongtärningar, 1 matsked tomatpure, 1 kryddmått chilipulver, 1/2 liter rött vin, 1,5 dl vatten och lagerbladen. Låt koka under lock på svag värme i 20 minuter.
4. Blanda 3 matskedar vetemjöl med 1 dl vatten och blanda i. Låt koka på svag värme under lock i ytterligare 5 minuter.


Servera basmatiris till denna rätt.

Kommentarer
Postat av: Anna

Oj, det här var en blogg helt i min stil! Jag har bara hunnit titta igenom kycklingrecepten men av dem ville jag prova vartenda :)

2008-07-17 @ 07:01:44
URL: http://dewdropia.blogg.se/
Postat av: Kryddburken

Den rätter är ju så god, jag brukar göra den då jag hittar hel höna i frysdisken!

2008-07-20 @ 16:45:47
URL: http://kryddburken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0