Potatispaj med tomat och chili



 
 
Ingredienser:
500 gr potatis, ca 6 st
1 chilli
3 vitlöks klyftor
7 tomater, ca 650 gr
1 dl chilicreme fraisch
2 dl creme fraisch
salt, socker
chili och vitlöksolja

pajdeg:
3 1/4 dl mjöl
1 tsk salt
1/3 hackad chilli
100 gr smör
kallt vatten

Tillagning:
1. Sätt ugnen på 180 gr. Dela tomaterna i två delar, lägg på en form och pensla på oljan. Strö över salt och socker. Lägg även de tre vitlöksklyftorna (behåll skalet på) och chilli. Sätt in i ugnen.
2. Tomaterna ska vara i ugnen ca 45-50 min, chilin tills den fått grillyta ca 35 min. Vitlöken ska bli mjuk och det tar också ca 35 min.
3. Tryck ut vitlöken ur skalen, mosa i en skål. Skala chili, rensa ur kärnorna och finhacka och blanda ner med vitlöken.
4. Gröp ur tomaterna och mixa ner med chilin och vitlöken tills du får en slät sås.
5. Sikta mjölet och saltet i en skål, blanda ner smöret tills du får en smulig deg. Finhacka chillin och blanda ner.
6. Tillsätt kallt vatten tills du får en lagom fast deg. Forma ut i en pajform.
7. Höj värmen till 200 gr och sätt in pajen i ca 15 min.
8. Skala och koka potatisen i max 15 min. Låt svalna och skiva sedan den tunnt.
9. Ta ut pajen, häll i tomatsåsen, lägg potatisskivorna i ett fint mönster.
10. Vispa ihop creme fraischen med chilli creme fraischen och häll över potatisen.
11. Höj värmen i ugnen till 225 grader och sätt in pajen i ca 20-30 tills den fått fin gyllenbrun färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0