Bröd från Toscana

image159image160

Ingredienser

5 dl durumvete
7,5 dl kärn vetemjöl
1 paket jäst (50 g)
5 dl ljummet vatten
2 dl soltorkade tomater
flingsalt
1/2 kruka basilika
olivolja

Tillagning
1. Smula ner jästen i en bunke och häll över vattnet och rör om till jästen löst sig.
2. Tillsätt durumvetemjölet och 6,5 dl av vetemjölet. (spara 1 dl till bakningen)
3. Knåda ihop degen tills den blir smidig.
4. Låt den jäsa i bunken med en handduk över i ca 30-40 min.
5. Bland ihop fyllningen; hacka basilika, strimla de soltorkade tomaterna, salta, peppra och fyll på med ca 2 msk olivolja.
6. Knåda ut degen och dela upp den i tre delar och kavla ut till rektangulära kakor.
7. Fördela fyllningen över kakorna och rulla sedan ihop till rullar och lägg dom med skarven nedåt på en bakplåtspappersklädd plåt. Skär skåror över och låt jäsa under en handduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader
8. Pensla över olja, strö över flingsalt och hackad basilika.
9. Grädda i ugnen ca 20-25 minuter.
Jag fick en brödbok av min lillasyster i födelsedagspresent och blev så inspirerad att jag var tvungen att baka redan dagen efter när vi kommit till vinterstugan.

Kommentarer
Postat av: Lillsyrran

Mmm, ser gott ut! Kul att den kom till användning så snabbt! :)

2008-01-08 @ 01:37:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0