Potatis- och purjolöksoppa med rökt lax



 
Ingredienser (3-4 personer, som förrätt 6 personer):
7 st potatisar
1 purjolök
3 vitlöksklyftor
4 st svartpepparkorn
1 l vatten
1,25 dl vitt vin
1 grönsaksbuljongtärning
1,5-2 dl creme fraiche
200 gr rökt lax
3-4 msk hackad gräslök
salt, olja


Tillagning:
1. Skala potatisen och dela i fyra delar, skölj purjolöken och skiva i ca 1,5 cm breda skivor. Skal 3 vitlöksklyftor.
2. Lägg allt i en het stekpanna med olivolja i. Stek i ca 5 min tills det börjar dofta gott. Salta lätt.
3. Häll i vatten, buljongtärning och vinet. Låt koka i ca 15 min tills potatisen är mosig.
4. Under tiden finhacka laxen, hacka gräslöken.
5. När potatisen är klar, häll över innehållet och lite av spaden i en mixer,  mixa allt slätt. Blanda i creme fraiche. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt spadet tills soppar får lagom koncistens.
6. Häll upp soppan i en tallrik, toppa med den hackade laxen och gräslöken. Ringla olja runt för garnering. Klar att servera.


Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Åh den soppan är så god, jag gör den ofta! Men jag brukar inte ha i cremé fraiche!

2008-09-24 @ 10:50:28
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0