Kinesiska dumplings


Dumplings 1

Dumplings 2


Dumplings 3

Dippsås 1, 2 och 3


Gurksallad

Ingredienser:

1 paket won ton blad

Dumplings 1
150 gr fläskfärs
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 chili (hackad eller pulver)
2 hackad salladslökar
1 msk hoisinsås
1 msk sesamolja
1-2 msk hackade jordnötter

Dumplings 2
100 gr fläskfärs
10-15 hackade räkor
riven ingefära
1 msk sesamolja
salt och peppar

Dumplings 3
20 hackade räkor
hackad mynta
1 msk sesamolja

Dippsåser

sås 1
2 msk sesamolja
0,5 msk vatten
hackad ingefära
1 nypa socker

sås 2
2 msk sweetchiliesås
1 lime (saften)
2 msk ljus kinesisk soya

sås 3
2 msk ljus kinesisk soya
0,5 msk hackad mynta
0,5 msk vatten
1 nypa socker

Gurksallad
0,5 stavad gurka
1 msk risvinäger
1 msk sake
svarta sesamfrön


Tillagning:

1. Blanda till de olika såserna. 
2. Tillaga gurksalladen genom att skala gurkan och skiva den sen i breda strimlor på längden. Blanda den med övriga ingredienser i en skål.

3. Blanda färsen/färs och räkor/räkor med övriga ingredienser. Lägg lite färs i varje won ton blad och vik ihop till små knyten.
4. Välj hur du vill tillaga knytena, om du vill ångkoka via en korg ovan kokande vatten, steka i olja i en panna eller koka i en kastrull med vatten.
Koka: 5 min
Steka: 10 min låg värme, tillsätt lite vatten mot slutet
Ångkoka: 15 min
5. Serveras



Här har jag stekt dumplings 1 och kokat dumplings 2 och 3.


 




Kommentarer
Postat av: lollis


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0